Cam choice for my 2.7l T4 engine
-
- Posts: 48
- Joined: Tue Oct 04, 2005 4:34 am
Cam choice for my 2.7l T4 engine
What cam do you recommend for my 2.7l T4 engine (Race/street engine) ? (I am looking for something like a Web 86C cam).
Specs :
78,4x105mm
Heavily ported heads with 48x40mm valves.
Comp. = 11:1 (99 octane gas in Norway)
48 Dellorto carburators
Thanks,
Geir
Specs :
78,4x105mm
Heavily ported heads with 48x40mm valves.
Comp. = 11:1 (99 octane gas in Norway)
48 Dellorto carburators
Thanks,
Geir
- dstar5000
- Posts: 4555
- Joined: Tue Feb 12, 2002 12:01 am
-
- Posts: 48
- Joined: Tue Oct 04, 2005 4:34 am
-
- Posts: 115
- Joined: Thu Jun 03, 2004 11:41 am
-
- Posts: 20132
- Joined: Fri Jul 07, 2000 12:01 am
All details here including a link to my very extensively prepared cam and valve train presentation..
I only sell cams with "kits" of compatible parts.
http://forums.aircooledtechnology.com/s ... php?t=1929
I only sell cams with "kits" of compatible parts.
http://forums.aircooledtechnology.com/s ... php?t=1929
-
- Posts: 115
- Joined: Thu Jun 03, 2004 11:41 am
[quote="Gäschen"]Hei
Har du sjekket her?
http://www.aircooledtechnology.com/store/[/quote]
I do have a 78x105 engine myself. Ended up with a cam from Pauter, on the third combo.
One and two went flat, so I bought the ceramic lifters and the Pauter cam.
Jake Raby som jeg linket til over her selger kun kammer til kmpl. motorkit. Synd.
Eurorace og Web cam som var de to første kammene gikk beklagligvis flate. Selv om det ble brukt "lube a lobe" løftere på kombinasjon to. Ellers skulle de kjeramske løfterne være "uslitelige". Gjenstår å se det da, har ikke åpnet motoren siden. Mener å huske Pauter kammen var på 268 grader ved en 1,27 mm/ 0,050" løft. Tror den løfter rundt 13,5 mm. Dette drar til opp i mot 7000 o/min. Toppene er fra Mark Stephens og har 48X40 ventiler. Vet ikke hva de flower da. Mener den bremset 166 hk. ved 5002 o/min, da fløt ventilene, og da var det ikke mer å hente. Dette var med kam nr, to.
Har du sjekket her?
http://www.aircooledtechnology.com/store/[/quote]
I do have a 78x105 engine myself. Ended up with a cam from Pauter, on the third combo.
One and two went flat, so I bought the ceramic lifters and the Pauter cam.
Jake Raby som jeg linket til over her selger kun kammer til kmpl. motorkit. Synd.
Eurorace og Web cam som var de to første kammene gikk beklagligvis flate. Selv om det ble brukt "lube a lobe" løftere på kombinasjon to. Ellers skulle de kjeramske løfterne være "uslitelige". Gjenstår å se det da, har ikke åpnet motoren siden. Mener å huske Pauter kammen var på 268 grader ved en 1,27 mm/ 0,050" løft. Tror den løfter rundt 13,5 mm. Dette drar til opp i mot 7000 o/min. Toppene er fra Mark Stephens og har 48X40 ventiler. Vet ikke hva de flower da. Mener den bremset 166 hk. ved 5002 o/min, da fløt ventilene, og da var det ikke mer å hente. Dette var med kam nr, to.
- Wally
- Posts: 4564
- Joined: Mon Oct 28, 2002 12:01 am
It was a custom split lift/duration cam from some 10-15 years old I bought from somebody's old stock. Sorry. Besides, its in 3 pieces now...
T4T: 2,4ltr Type 4 Turbo engine, 10.58 1/4 mi in a streetlegal 1303
"Mine isn't turbo'd to make a slow engine fast, but to make a fast engine insane" - Chip Birks
"Mine isn't turbo'd to make a slow engine fast, but to make a fast engine insane" - Chip Birks
- BrockGrimes
- Posts: 58
- Joined: Thu Aug 02, 2007 3:12 pm
-
- Posts: 48
- Joined: Tue Oct 04, 2005 4:34 am
-
- Posts: 48
- Joined: Tue Oct 04, 2005 4:34 am
-
- Posts: 48
- Joined: Tue Oct 04, 2005 4:34 am